Despre noi
Noutati
Imagini
Contact












Va recomandam sa vizitati :

www.angst.ro
www.sibiusalami.com
Angst pe Facebook

  CONTINUT REDUS DE GRASIMI
In ultimii 50 de ani, lumea medicala trage din ce
in ce mai multe semnale de alarma impotriva grasimilor saturate (denumite mult mai potrivit lipide) deoarece sunt daunatoare. Alaturi de obiceiuri nocive ca fumatul si modul de viata sedentar, oamenii de stiinta au descoperit ca alimentatia bogata in grasimi saturate este, la randul ei, periculoasa. Dietele bogate in alimente neechilibrate din punct de vedere nutritional, fac sa scada sansele noastre de a preveni aparitia bolilor cardiovasculare, reducand nu numai durata dar si calitatea vietii.
Cu toate ca unele grasimi din dieta sunt implicate in aparitia bolilor de inima, altele pot sa reduca riscurile unor asemenea afectiuni si chiar sa trateze sau sa previna o serie de alte boli, cum ar fi artritele, depresia si diabetul. Unele lipide suprima inflamatia, altele o dezvolta. Unele grasimi maresc nivelul de colesterol, altele il reduc. Unele au ca efect rigidizarea membranelor celulei, altele o mai buna flexibilitate a lor.
Informatiile oferite de literatura medicala sunt cat se poate de clare: nu puneti laolalta toate tipurile de grasimi din dieta, intr-o categorie unica, negativa. Cu siguranta, consumul excesiv de grasime saturata si colesterol poate sa duca la boli si la cresterea riscului unei morti premature. Dar alte grasimi, numite grasimi esentiale, sunt necesare pentru o sanatate optima.
Colesterolul o substanta usoara, asemanatoare cu ceara, care se gaseste alaturi de alte lipide in sange si in celulele corpului, este necesar pentru formarea membranelor celulare, a anumitor hormoni si tesuturi specifice.
Colesterolul nu se poate dizolva in sange si, prin urmare, trebuie sa fie transportat prin corp de catre carausii din sange, numiti lipoproteine.
Lipoproteinele cu densitate scazuta (LDL) atunci cand transport clesterolul sunt numite uneori colesterol rau si lipoproteinele cu densitate mare (HDL) sunt cunoscute la randul lor sub denumirea de colesterol bun.
O cantitatea prea mare de colesterol LDL care circula in sange intr-un mediu care favorizeaza inflamatia poate sa duca la arteroscleroza (intepenirea arterelor), constand in formarea unui invelis gros si tare numit placa, intre peretii arterelor. Daca pe peretii arteriali se consuma prea multa placa, sangele care circula printre ei va fi blocat. Placa arteriala poate sa blocheze atat circulatia sangelui catre inima, ducand astfel la un atac de inima (infarct miocardic), cat si la circulatia sangelui catre creier (accident vascular cerebral).
Dintre cele 3 categorii de acizi grasi numai una grasimile saturate care se gasesc in produsele lactate si animaliere este implicata in cresterea cantitatii de LDL. Multe alimente contin o combinatie a tuturor celor 3 acizi grasi in proportii diferite.
Acizii grasi saturati sunt substante chimice foarte stabile. La temperatura camerei ei sunt solizi sau tari. Industria de alimente procesate foloseste o cantitate atat de mare de grasime saturata tocmai din cauza stabilitatii ei chimice si a formei solide, usor de modelat.
Acizilor grasi nesaturati sunt niste substituenti mai sanatosi ai grasimilor saturate. In general in stare lichida la temperatura camerei, dar avand tendinta de a se solidifica atunci cand sunt stocate la rece, uleiurile care contin cantitati mari de lipide mononesaturate sunt obtinute din rapita, masline, arahide si avocado. Uleiurile cu un continut ridicat de lipide polinesaturate care sunt derivate din uleiul de sofran, uleiul de peste, din seminte de in si de floarea soarelui, precum si din numeroase alte surse raman lichide fie ca sunt stocate la rece sau nu.
In oricare din situatii se recomanda cu insistenta o dieta cu continut redus in grasimi saturate, o dieta care sa nu permita un consum de grasimi care sa depaseasca 10% din caloriile zilnice si exercitii fizice intensive in fiecare zi.

Sursa: IBA (Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Bioresurse Alimentare)