Despre noi
Noutati
Imagini
Contact












Va recomandam sa vizitati :

www.angst.ro
www.sibiusalami.com
Angst pe Facebook

  DESPRE FIBRE
Sarea este un nutrient esential, necesar pentru buna functionare a organismului uman. Studiile efectuate in ultimele decenii au evidentiat consumul mediu zilnic de sare, in tarile europene, intre 10 si 12 g, considerat ca fiind mult prea mare. Numerosi oameni de stiinta sunt convinsi ca aportul ridicat de sare este responsabil de cresterea tensiunii arteriale, un factor de risc major pentru cresterea incidentii bolilor cardiovasculare, care cauzeaza aproape 50 % din decesele inregistate in Europa. Reducerea continutului de sare in preparatele din carne ridica probleme tehnologice, economice si de acceptabilitate a produsului de catre consumatori. Organizatii profesionale, Agentii de Siguranta Alimentara a statelor Uniunii Europene, Organizatii neguvernamentale si-au stabilit tinte voluntare privind continutul in sare, in diferite produse alimentare.
O cale de reducere a continutului de sare din preparatele din carne este adaosul de fibre. Fibrele dietetice si oligozaharidele au un rol functional prebiotic. Un prebiotic este un ingredient alimentar nedigerabil care influenteaza benefic gazda prin stimularea selectiva a cresterii si/sau activitatii unuia sau a unui numar limitat de bacterii in colon si care imbunatateste, astfel, sanatatea gazdei” (Arihara, 2004).
Recomandarile nutritionale actuale sugereaza un consum de 20 - 35 g fibre pe zi, pentru adulti, pentru mentinerea unei stari bune de sanatate. Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) recomand o ratie zilnica de 20 - 40 g fibre pentru mentinerea unei stari bune de sanatate.
Cercetarile efectuate, pana in prezent, au dovedit beneficiile fiziologice ale aportului crescut de fibra in alimentatie. In studiile clinice efectuate, consumul de fibre reduce semnificativ nivelul colesterolului din sange, factor important pentru prevenirea bolilor cardiovasculare.
Un alt rol important al fibrelor este dat de faptul ca nu leaga mineralele si vitaminele, nu restrictioneaza absorbtia lor. Cercetarile efectuate au demonstrat ca fibrele fermentescibile contribuie la absorbtia de minerale, mai ales a calciului.
Cele mai importante surse de fibre solubile (fermentescibile) sunt:

  • - Psylium = coji de seminte de patlagina (7 g / zi);
  • - Inulina (6 g / zi);
  • - Beta-glucan din ovaz brun, ovaz integral (3 g / zi);
  • - Beta-glucan din cereale integrale sau orz (3 g / zi).

Fiecare tip de fibra din dieta are unul sau mai multe efecte fiziologice. Definirea fibrelor in functie de efectele fiziologice pe care le produc permite recunoasterea carbohidratilor digerabili si nedigerabili. Consumul fie al fibrelor insolubile, fie al celor solubile, conduce la efecte fiziologice distincte.
Fibrele solubile fermentescibile promoveaza formarea acizilor grasi cu lant scurt (SCFA). SCFA sunt implicati in numeroase procese fiziologice de promovare a sanatatii, precum:

- stabilizarea nivelului de glucoza din sange, actionand asupra eliberarii insulinei pancreatice si controlul nivelului de glicogen din ficat;
- stimuleaza expresia genelor transportatorilor de glucoza din mucoasa intestinala, regland absorbtia de glucoza;
- suprima sinteza de colesterol de catre ficat si reduce nivelul sanguin de LDL colesterol si trigliceride, responsabile pentru ateroscleroza;
- scadere a pH-ului in colon prin cresterea aciditatii cu rol in protejarea mucoasei impotriva formarii de polipi si de crestere a absorbtiei de minerale dietetice;
- stimuleaza producerea de anticorpi, leucocite, citochine si a mecanismelor limfatice cu rol crucial in protectia imuna;
- imbunatatesc proprietetile de bariera a mucoasei colonului, inhiband aderenta agentilor inflamatori si iritanti.
SCFA care nu sunt absorbiti de mucoasa colonului penetreaza bariera colonului si sunt transportati prin intermediul ficatului in sistemul circulator. Formele majore ale SCFA la oameni sunt butirat, propionat si acetat. Butiratul este sursa principala de energie pentru colonocite, propionatul este preluat de ficat, iar acetatul intra in circulatia periferica care urmeaza sa fie metabolizat in tesututrile periferice.
In remodelarea matricei produsului. Crenvursti din pui cu continut redus de sodiu si adaos de fibre alimentare dietetice s-au utilizat fibre solubile din doua surse: cicoare si tarate de psyllium. Efectele fiziologice ale inulinei din cicoare si ale fibrelor solubile din tarate de psyllium le recomanda pentru acest produs. Numeroase studii au demonstrat ca fibrele solubile, asa cum sunt inulina, cele din psyllium, sunt cele mai bune pentru reducerea nivelului colesterolului si, in consecinta, contribuie la diminuarea riscului de boli coronariene.

Sursa: Isursa-Mr. Tamara Elena Mihociu R&D National Institute for Food Bioresources - IBA Bucharest